Test: TCL U55C7006

Mellanklass – På en högre nivå

TCL siktar mot en högre klass med en rapp och funktionell TV som också lovar utmärkt färgkvalitet. Vi testar den sprillans nya C7006-modellen!

Kinesiska TCL är en etablerade OEM-tillverkare som tillverkar TV under andra varumärken, där gamla franska varumärket Thomson är ett av dem. På senare tid har de satsat på egna modeller under eget namn och det har ärligt talat varit väldigt typiska budgetmodeller. Apparater som fungerar för dig som vill ha en TV och inte har så mycket högre krav än just "en TV".
Nu ska TCL ta klivet uppåt och börja kämpa om mellanklassen med modellen C7006 som finns i 55, 65 och 75 tum med europeiska riktpriser på 1 000, 2 000 respektive 3 000 euro. Vi har testat 55-tummaren och C7006-modellen är i skrivande stund så ny att den ännu inte finns i svenska butiker.
Menysystemet bygger i grunden på Android och där känner de flesta igen sig med App-butik och liknande finesser. TCL har även byggt in ett system med egen knapp kallad "T-Launcher". Oklart vad som ska tänkas finnas där för den svenska marknaden. Nu var det främst inlänkade Youtube-klipp från östeuropa med killar i keps som härjar runt. Annars ska du vänta dig att det som fungerar med Android också fungerar här.

VA-panel med hög kontrast
Bildpanelen hos U55C7006 är en VA-panel med ganska imponerande 4 000:1 i kontrastförhållande. God och djup svärta, dock med tydlig skiftning i färg och tonkurva så fort vi rör oss åt sidorna. Tresitssoffan får en enda optimal position och de som sitter mot sidorna får ett ljusare kontrastintryck. Med tanke på att ljusstyrkan är relativt begränsad, sällan över 200 nits när vi ställer bilden rätt, kommer C7006-modellen göra sig bäst i vardagsrum med inte allt för stora ljusinsläpp. Reflexfiltret är hyfsat effektivt. Sommarsolen från fönstret dämpas rejält i panelen vilket är ett gott betyg.
TCL använder en teknik de kallar "Microdimming" där det enligt beskrivningen är 200 zoner som individuellt används för att skapa högre kontrast genom att öka och sänka ljus. Finessen är en slags dynamisk kontrast som arbetar i de 200 zonerna snarare än hela bilden på samma gång. Effekten är rimlig utan att störa allt för mycket och den är enkel att stänga av om det inverkar störande på bilden.

Lovar perfekta färger...
TCL är i alla fall ambitiösa med C7006-modellen och lovar högt i fråga om färgmässig prestanda, med perfekt kalibreringsbar gråskala och exakt placering av färger inom Rec.709-färgrymden, alltså rådande HDTV-standard. Samma sak lovas också med DCI-P3-färger (digital biografstandard) som mycket av Hollywood mastras mot för UHD Blu-ray och HDR-material.
När vi mäter detta i fabriksinställningen är det långt ifrån korrekt och det är också helt klart svårt att finna en fabriksinställning som verkar vettig. Antingen överdrivs alla färger som de brukar överdrivas eller raka motsatsen med en beige och blek bild där endast starka färger har liv. Effekten av den senare syns i Movie-läget, där den beigebleka bilden då och då har stänk av starka färger. Alla mellantoner är för bleka och svaga vilket får bilden att påminna om gamla kolorerade fotografier.
Natural-läget verkar vara det mest vettiga, där det finns färg utan att det är plommonplyten och inte allt för märkliga färger. Så på rak arm är det också det läge som rekommenderas. Från början används hela den tillgängliga färgrymden hos panelen med väldigt starka och djupa toner av framför allt grönt och rött. Detta är tack och lov fördelat så att exempelvis hudtoner och mer milda jordfärger fortfarande återges utan överdrifter. En skådespelare i en grön tröja kan ha fullt normala hudtoner medan den röda sporttröjan är makalöst röd. Men det funkar och det är det viktiga. Kanske är det Naturligt-läget som TCL tänker på när det skryts om perfekt instrumentkalibrering.

Hellre självlysande tröjor
Colortemp-reglaget på läge Warm2 är för rödbalanserat och steget ovanför, Normal-läget, är i sin tur alldeles för blått. Vi behöver landa mitt emellan får då följs den rådande standarden för vitbalans hyfsat. För att följa upp TCL:s påståenden om kvaliteten på färger försöker vi kalibrera vitbalansen och noterar att menysystemet hela tiden täcker 50 procent av bilden. Vi får flytta på mätaren.
Vitbalansläget som kan kalibreras heter intressant nog "Customer" och där har vi reglage för tvåstegs och tiostegsjustering. Tyvärr börjar det på knallblå balans så allt vi kan göra är att sänka blå kanal så mycket det går och då landar vi ungefär rätt. Vi har fortfarande Natural-lägets ganska kraftiga färger, vilket vi kan ändra till Colorspace: Auto där det mäter som det ska. Vi lyckas alltså få till en bra mätning av bildens färger den här vägen. Här kanske man nöjer sig och tror att man är färdig när allt mäter bra.
När vi dubbelkollar bilden i efterhand visar sig att Colorspace: Native förvisso överdriver alla färger, men också är mer balanserat runt svaga färger, till exempel hudtoner. Med Colorspace: Auto landar de starka färgerna ganska rätt, men hudtoner blir tydligt gröna och det ser inte alls bra ut. Detta är något vi upptäckte i efterhand och ett viktigt exempel på att man inte blint ska lita på enbart mätningarna. Även en färgkräsen kalibrerare som jag själv väljer hellre att den röda tröjan lyser för starkt än att alla ansikten blir gröna.

Håller en vettig nivå
Hur är då bilden? Ja, Natural-läget med Blå Gain på -30 under Colortemp: Customer är faktiskt fullt tillräckligt. För att ha en så tydlig budgetstämpel lyckas TCL faktiskt lite över förväntan. Redan starka färger överdrivs men det fungerar problemfritt för alla som inte har tydliga krav på exakta färger. Vi kör igenom en del filmer och konstatera att det håller utan att färgfelen distraherar. En sak kan vi kritisera, och det är att 24p inte flyter exakt rätt utan har ett svagt hackande släp som stör när bilden panorerar.
HDR-stödet fungerar med HDR10 och enligt TCL även med varianten HLG, Hybrid Log-Gamma som används för livesändningar, sport och liknande broadcastmaterial som sänds som TV. Vad gäller HDR10 kan vi konstatera att det inte fungerar. Det finns för lite ljus i panelen och bilden färgsätts märkligt, som vi beskrev innan. Bilden är nästan monokrom med enstaka starka färger som lägger sig ovanpå. Vi fick bättre bild från UHD Blu-ray genom att konvertera bilden till SDR. Just nu fungerar inte HDR och TCL C7006, det är väl det enda vi kan konstatera.
Latenstiderna är låga och oavsett vad vi kör för bildlägen har vi en fördröjning strax under 30 millisekunder. Så även när vi kör 4K och HDR. Detta kan vara en TV som fungerar för spel!

Sammanfattning
U55C7006 är en modell där tillverkaren TCL satsar på en högre kvalitetsklass. Här vill TCL mycket men når inte hela vägen fram, särskilt inte med HDR-bilden. Med det sagt är det en rapp TV som ändå fungerar som hyfsat vettig modell i enklare mellanklass. Du som är kräsen kring färger, 24p-flyt och kräver HDR-kvalitet ska fortsätta titta på andra modeller och varumärken. Du som prioriterar rappa menyer, god ljudkvalitet i högtalarna, många funktioner och slutändan nöjer dig med en bild som funkar hyvens kan mycket väl bli nöjd.


Inställningsförlag TCL U55C7006
Inställningsmenyerna för bild, ljud och funktion lever ovanpå Androidsystemet och ser betydligt enklare ut med enkel text mot grå bakgrund. Fast det ska skrivas att hanteringen är rapp och effektiv, något som sällan gäller andra tillverkares mer polerade menysystem. Någon har dock inte tänkt hela vägen fram, och menyerna lägger sig ofta som en blaffa mitt i bilden och stör när vi tar fram testbilden och ska kontrollera vad reglagen gör. Vi håller oss till de engelska menyerna då de svenska menyerna är lite märkligt översatta och omkastade.
Picture Preset: Natural-läget och ändra följande:
Backlight: styr bakgrundsbelysningen. 200 nits rekommenderas för ljusare vardagsrum. 80 nits för väldigt mörka rum. 300+ nits för ljusa rum med dagsljus.
• 100 240 nits
• 79 200 nits
• 37 120 nits
• 16 80 nits
• 0 50 nits
Saturation: 46
Dynamic Backlight: Off
Micro Dimming: Off/On beroende på om du störs eller inte.
Contrast: 80
Sharpness: 15
Tint: 50
Black Level: 50
Black Stretch/Dyanamic contrast: Off
Color Temperatur: Customer
White Balance, B-gain: -30 (resten på 0)
Color Space: Native


TCL U55C7006

Mått: 1230 × 730 × 200 mm, 15 kg (exakta mått ej tillgängliga)
Paneltyp: VA-LCD, 3 840×2 160 pixlar, ej 3D.
Smart-finesser: Android TV, TCL TV+, Google Cast, Netflix HDR. Youtube HDR och Amazon HDR är planerade.
HDMI-anslutningar: 4
Pris: ca 10 000 kronor (Preliminärt 999 Euro)
Info: Saknar svensk hemsida

PLUS
Rapp och funktionell

MINUS
Inget för den färgkräsne

SUMMA
Bättre budgetklass


Artikelflöde

Uppgradering från Denon

Häftigt 3D-ljud med DTS Virtual:X

DTS Virtual:X-firmwareuppdateringen finns nu tillgänglig för Denon AVR-X1400H, Denon AVR-X2400H och Denon AVR-X3400H.
Under våren 2018 släpps uppdateringar även till modellerna AVR-X4400H och AVR-X6400H . Gratis förstås!


Du har väl koll?

OLED-guiden 2017

Sugen på OLED men vet inte var du ska börja? När reorna börjar närma sig är det läge för en djupdykning om de OLED-TV som finns på marknaden. Så lika, men ändå så olika!


Spelnyheter

Paris Game Week

Nytt från spelfesten i Paris


Samsung fixar hypnos

Glöm favoritfilmen

Känner du att det vore kul att se om en film eller en serie? Vill du att det ska kännas nytt och fräscht igen? Samsung kan ha lösningen!


TÄVLINGEN AVGJORD!!!

It Comes at Night

Nu har vi dragit vinnarna. Är du en av dem?


Ni vann filmen på Blu-ray!

47 Meters Down - tävlingen avgjord!

Ännu en spännande tävling. Vann du?


Test: Bladelius Njord Mono

En svensk hästkraft i bion

Om man sitter med en helt vettig bioanläggning i mellanklassen och vill uppgradera, vad är det då vettigast att lägga pengar på?


TÄVLING!

Vinn filmen på Blu-ray!

Vi har fått fem fina exemplar på Blu-ray att tävla ut av det klaustrofobiska thrillerdramat It Comes At Night.


Intervju: Dragomir Mrsic

Brokig sannsaga från förorten till Hollywood

Efter genombrottet som hårdför maffiaboss i Snabba cash slog Dragomir Mrsic igenom även internationellt. Han har också etablerat sig som framgångsrik entreprenör. Men vägen från Fittja till Hollywood har varit lång, tuff och brokig.


Film: 47 Meters Down

47 meter ner kan ingen höra dig skrika

Scenariot i höstens mest gastkramande drama är lika enkelt som skräckfyllt – två tjejer utforskar havet utanför Mexicos kust. När kabeln till deras hajbur brister störtar den ner i djupet. Radiokontakten med ytan är bruten och syret börjar ta slut när vithajar börjar cirkla runt dem ...


Spelrecension

DEAD BY DAYLIGHT

”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här”Assymetric survival horror action” är en genre som bara inom loppet av några veckor fick tillskott i form av två spel. Det ena av dessa två testar vi här.


Bygg egen mediaspelare

Bygg egen mediaspelare – och fjärrstyr hemmabion!

Här är prylen för några hundralappar som kan bli precis vad du gör den till – mediaspelare till tv:n, surfdator i fickformat, fjärrstyrning av elektrisk utrustning i hemmabion eller avkännare för övervakning av temperaturer, färger, rörelser med mera.


Alternativ till actionfilmen: Livesänd balett för hela familjen!

ALICE I UNDERLANDET FRÅN ROYAL OPERA HOUSE I LONDON

På måndag den 23 oktober livesänds den framstående brittiske koreografen Christopher Wheeldons  balett Alice i Underlandet på SF Bio från Royal Opera House i London


Hemmabioskolan

Bakgrundsbelysningen

Du läser ofta om det i tester och nyheter. Men hur fungerar egentligen ljuset från en TV? Hemmabioskolan går igenom varianterna!


KRÖNIKAN: THOMAS NILSSON

Längtan efter att hitta hem

Att längta hem är en naturlig instinkt.
Det är precis lika naturligt att hemlängtan är ett motsägelsefullt ord.


Meddelande

Laddar meddelande...