Test: Arendal 1723

BIFFIG BAS

Bastant, brutal och samtidigt följsam, ja det är precis vad Arendal får till med sin nya subbas 1.5!

Av Magnus Fredholm

När jag testade Arendal 1723 i HB 12/2016 var det en helt ny och mycket angenäm bekantskap. Riktigt feta högtalare där form fått följa funktion, vilket är härligt uppfriskande i en tid då det mesta verkar kretsa kring extremt osynliga ljudsystem med i bästa fall med tvekan godkänt ljud, och där en ljudlimpa för många är samma sak som hemmabioljud. Tack och lov att det då finns entusiaster som tar det här med hemmabioljud på allvar!

Bastant och bossig
Storleken på Subwoofer 1.5 är inget man skämtar bort, drygt 60 cm hög tar den både upp plats och synfält på ett allt annat än diskret sätt. Inte ens med det matta lackalternativet kan dölja att vi har att göra med en volymmässig bjässe, och faktum är att 1.5 är avsevärt större än den tidigare mellanbrodern Subwoofer 2, och nästan lika stor som Subwoofer 3.
Lådan är ett minst sagt stabilt bygge, och just lådväggarnas tjocklek (25 mm överallt utom baffeln som är 50 mm tjock) är den största anledningen till Subwoofer 1.5:s matchvikt på 48 kg. Förutom de tjocka lådväggarna är lådan stagad i alla vinklar med diagonalsågade 50x50 mm-stag, och det finns även ett mittstag i form av en mittvägg med ett gigantiskt hål i. Klassisk over-engineering modell gjutjärn, och som sagt en stor anledning till att Subwoofer 1.5 är så sjukt tung.
Nu är ju hög lådvikt i sig absolut inget dåligt när det gäller subbasar, speciellt inte om de har endast ett element och om det dessutom spelar åt sidan, för då står den stadigt även när kanonerna mullrar som värst!
Att packa upp eller flytta Subwoofer 1.5 är dock inget man gör ensam. Lådstilen känner vi igen, det är samma stuk som alla Arendal 1723, och här får vi sex gängor i botten, antingen för de medföljande gummifötterna eller för valfria andra fötter.

Bestyckning och förstärkning
Om lådan är grymt tung är slutsteget och all elektronik desto lättare. Ett par kilo för hela klabbet inklusive all elektronik, så blir det ju när man har att göra med klass D. Elementet är Arendals enda modell, ett 13,8 tum stort element med styv kon i papper och en rejäl (men inte galet överdimensionerad) upphängning.
Ett baselement består ju av ett stort antal delar, och när det gäller Arendals element märks det tydligt att det har varit sunda tankar bakom, hellre än ett våldsamt utseende. Subwoofer 1.5 levereras med magnetfäst front för den som vill få till en lite diskretare framtoning.

Full kontroll
Det vi väl får kalla baksidan har alla kontroller vi kan komma på att önska oss: Volym, delningsfrekvens och steglös fas. Dessutom finns en eq-vippa med två lägen, en vippa för att styra om subbasen ska slås på när den känner signal eller om den alltid ska vara på, samt en vippa för att koppla i och ur delningsfiltret.
Ingångarna är dels ett par RCA i stereo och dels en balanserad XLR, och det finns en balanserad pass-thru också, så inkoppling av flera Subwoofer 1.5 är en baggis. På baksidan hittar vi också en rejäl slitsport med skumgummipropp i, och det är alltså bara att välja portad eller sluten efter smak.

Möbleringen
Jag börjar med att köra Arendal Subwoofer 1.5 på favoritstället i biorummet, snett till vänster mellan duk och sittplats, och det funkar kanon. Men när jag ändå håller på flyttar jag basen till diverse andra positioner i rummet, och körs Subwoofer 1.5 som sluten kan jag ställa den var som helst i rummet utan att det blir någon märkbar förändring. Portad blir placeringen viktigare, men så länge man inte försöker trycka upp lådan mot en vägg (det räcker med 5 cm glipa) funkar allt mycket bra.
Jag som ofta placerar subbasar längs sidoväggar gillar med Subwoofer 1.5 att ha porten riktad från mig och elementet spelandes rakt ut i rummet. Nu testar jag en hel del med basen mellan fronthögtalarna också, och det är inte lätt för mig att bestämma om jag gillar element mot mig eller åt sidan bäst. Mest lättjobbat blir det dock med element ut i rummet oavsett placering, så jag kör så mest hela tiden.
För att summera möbleringen: Arendel 1723 Subwoofer 1.5 är lättplacerad, det är till och med svårt att hitta en plats som inte funkar.

Inställningen
Vi har alltså tre rattar, tre omkopplare och en skumgummibit att roa oss med när det gäller att anpassa Subwoofer 1.5 till aktuell hemmabio. Volymvredet har trevligt nog markeringar i 3 dB-steg, och dessutom ett läge för referensnivå, så vill du fixa med vredet hellre än på processorn är det enkelt att ställa in 1.5:an efter dB-mätaren.
Faskontrollen är en omdiskuterad ratt, och här är det enklast att konstatera att kontrollen gör precis det den ska. Så vill du ratta fas manuellt är det bara att köra. Delningsfrekvensens ratt har också tydliga markeringar, och här blir jag glatt överraskad då markeringarna faktiskt stämmer mot mätresultaten!
Eq-vippan kopplar om mellan ett lågbasboostat läge (Eq1) och ett som uppfattas som mer neutralt (Eq2), och eftersom vårt rum mäter rätt snyggt så långt ner i frekvens (20-35 Hz) blir läget på den här vippan en fråga om tycke och smak. Eq2 tajtar till basen lite medan Eq fläskar på. Men det är inga gigantiska skillnader, och jag har svårt att välja en favorit.
Om Eq-lägena ger subtila skillnader är skumgummibiten desto brutalare! Här går vi från riktigt djup och välkontrollerad bas med sluten låda till en ännu djupare men framför allt mycket mer fysisk och också lite rundare återgivning. Ska man svänga sig med floskler blir slutet och Eq2 "hifi-bas" medan Eq1 och portad blir "bio-bas", men verkligheten är att just möjligheten att justera basen såpass mycket gör att Subwoofer 1.5 kommer att passa de allra flesta.
Alldeles oavsett hur du väljer att konfigurera din Subwoofer 1.5 blir integrationen med ett högtalarsystem enkel. Jag har testat med de tre systemen vi provar på annan plats i tidningen, jag har kört med vårt Canton-system och jag har kört med stativhögtalare från Monitor Audio (Gold Signature och Bronze) samt Focal Aria 906.
Och alldeles oavsett om jag väljer att dela symmetriskt vid 80 eller 90 Hz, eller asymmetriskt och släpper ner frontarna hela vägen medan basen går till 80 Hz integreras Arendal Subwoofer 1.5 med resten av systemet på ett befriande självklart sätt.

Sömlös integrering
Den här gången börjar jag med att titta på Deadpool, en film vars ljud och bild är mycket bra för testning. Det finns scener med mycket våldsamma ljudutbrott, bra musik och det tillsammans med det faktum att huvudpersonen pratar med oss lite då och då gör att ljudbedömning med Deadpool blir rätt kul.
För att kolla subbasprestanda funkar kapitel 3 bra, och det är också där vi börjar. Och det blir idel breda leenden, det här är riktigt bra! Alldeles oavsett vilket system vi för tillfället parat basen med, och oavsett eq och sluten/portad låda integreras subbasen sömlöst och självklart i ljudbilden på ett sällan hört sätt. Dessutom slår Subwoofer 1.5 rejält hårt när det behövs, och vissa scener tar vi om för att jämföra portat och slutet.
Diskussionerna om vilket av lägena som egentligen är bäst blir inte speciellt högljudda, då det rätt snabbt visar sig att de visserligen är ordentligt olika, men att båda lägena funkar riktigt bra. En klar fråga om tycke och smak, och kanske också om grannsämja då Pernilla på kontoret blir mycket mer störd av oss när vi kör basen portad.

Parallella världar
Det är helt omöjligt att testa den här subbasen utan att dra paralleller med XTZ, där både affärsmodellen (nordiskt företag tillverkar i Kina och säljer mer eller mindre direkt) och möjligheterna att anpassa basen efter rummet och/eller tycke och smak känns igen.
Kollar man sedan panelerna på förstärkarna (XTZ 12.17 och Arendal Subwoofer 1.5) är det lätt hänt att man börjar undra vilken som egentligen är vilken, för såväl kontroller som in- och utgångar är förvillande lika på de två basarna. De bilder jag har på insidan av förstärkarmodulerna visar dock att det är olika förstärkare, men mer än så vet jag i dagsläget inte.
Effektmässigt ska de vara lika, Arendal har ett större element, XTZ har en extra Eq-inställning (ref) och både bygge och ytbehandling är i mina ögon jämförbara. Och i det läget känns priset för Arendal Subwoofer 1.5 lite högt.


Plus
Auktoritär bas
Lättintegrerad

Minus
Priset

Summa
En minst sagt rejäl baslåda med fina prestanda


Arendal 1723 Subwoofer 1.5

Princip: Sluten/poertad låda
Bestyckning: 13,8 tum
Uteffekt: 500 W
Ingångar: Balanserad mono, RCA stereo
Utgångar: Balanserad mono pass-thru
Delningsfrekvens: 40-160 Hz
Fas: Steglös
Mått (BxHxD): 450 x 625 x 550 mm
Vikt: 48,1 kg
Pris: 1 150 Euro

Färg/finish: Svart eller vit, matt eller högblank
Info: www.arendalsound.eu


Artikelflöde

KRÖNIKA THOMAS NILSSON

Tänk på döden

Det händer att jag gör det allt mer nuförtiden.
Tänker på döden, alltså.
Jag vet inte riktigt varför.


Nya UHD-spelare

Panasonic har en hel serie nya UHD-spelare på ingång

Allra intressantast är referensspelaren 9000 och lillebrorsan 820.


Spelrecension

SHADOW OF THE COLOSSUS

"En poetisk stillhet som ibland snabbt byts mot skräckinjagande vackert kaos under kolossfighterna."


Test: LG UP970

Steget till UHD Blu-ray

LG:s UHD Blu-rayspelare UP970 är en rättfram spelare som också har ett lågt pris, vilket aldrig är fel!


Loewe bild 3.55 OLED

STILFULL OLED

Är du ute efter en TV med det där lilla extra ska du absolut kolla in Loewes senaste OLED-modell: Bild 3.55!


HBO NORDIC

NYHETER I MAJ

Miniserierna Patrick Melrose, med Benedict Cumberbatch i titelrollen, och C.B. Strike, baserad på böcker skrivna av J.K. Rowling samt de nya HBO-filmerna The Tale och Fahrenheit 451 får alla premiär i maj.


TÄVLING!

Vinn mäktigt överlevnadsdrama!

Vi har tjatat till oss tre ex från Fox av det dramatiska äventyret The Mountain Between Us på Blu-ray att tävla ut!


Förstärkta band

Nytt från Bryston

Kanadensiska Bryston har inlett ett samarbete med StormAudio.


Laser ökar

Nya projektorer från Sony

Växande efterfrågan på både ökad ljusstyrka och större bildyta hos laserprojektorer har fått Sony att utöka sitt sortiment.


Test från HemmaBio 12/2017

Homey – smart förening

Se upp Alexa, Nexa, Fibaro och Telldus! Den nya smarta underhållaren och hembetjänten Homey kan mycket väl bli er baneman. Homey är här nu, men frågan är om vi och våra hem är redo för Homey än?


Test från HemmaBio 12/2017

Homey – smart förening

Se upp Alexa, Nexa, Fibaro och Telldus! Den nya smarta underhållaren och hembetjänten Homey kan mycket väl bli er baneman. Homey är här nu, men frågan är om vi och våra hem är redo för Homey än?


THE HANDMAID'S TALE

Ny säsong 26 april!

"Nolite te bastardes carborundorum, bitches"


Pioneer VSX-933

Fler HDMI, Voice Assistant och Dolby Vision

Nu kommer Pioneers nya VSX-933, en flerkanalsförstärkare med gott om modernt godis!


WESTWORLD

Säsong 2 - premiär 23 april

"I imagined a story where I didn't have to be the damsel" – Dolores.


Optoma HD144X

Smart lättviktsprojektor

Optomas nya HD144X är en Full HD-projektor på knappa 3 kilo och har inbyggd högtalare, USB (varför inte driva en Chromecast) och ett dedikerat spelläge. För cirka 6 000 kronor får du en liten men ljusstark projektor som är perfekt att flytta mellan landstället, kontoret och hemmet!

Info: Optoma


Meddelande

Laddar meddelande...