Laserprecision

Epson EH-LS10000

30 000 timmar film, perfekta färger och skyhög kontrast! Med Laserbaserade EH-LS10000 lyckas Epson knäppa både JVC och Sony på näsorna.

Publicerad i HemmaBio 8, 2015

Av Thomas Ytterberg

Epson har tidigare försökt ta LCD-tekniken vidare och med reflektiv LCD, R-LCD, lyckas de ta ett enormt kliv framåt. Men den stora nyheten är inte bildpanelerna utan att lampan är borta och ersatt med laserljuskällor. Alltihopa bakas in i tung, svart och matt plast där du slipper flottiga fingeravtryck. Vi har testat årets stora nyhet i projektorväg och vi är riktigt nöjda med vad vi ser!
Det som gör LS10000 till något nytt är i första hand ljuskällan. Epson har gått ifrån de kvicksilverbaserade UHP-lamporna och ersatt dem med laser. Men det är inte laserstrålar som skjuter ur projektorns objektiv, utan det är mer korrekt beskrivet två laserbaserade ljuskällor. Två blå laserdioder där den ena används för blått ljus och det andra riktas mot fosfor. Från fosforn skapas gult ljus som filtreras för grönt och rött.

Laserljus för 15 000 filmer
Detta har framför allt två distinkta fördelar. Den första och tydligaste är livslängden på ljuskällan, där Epson lovar att uppemot 30 000 timmars livslängd, där ett "liv" i sammanhanget är halva den ursprungliga ljusstyrkan. Det räcker alltså till att se sisådär fyra, fem filmer om dagen i tio år ifall du skulle vilja det.
Eller viktigare än så: Du kommer inte att behöva byta lampa eller dras med ljussvag bild med den här projektorn. När ljuset börjar mattas inom en tio, femton år eller förmodligen tjugo år, lär projektorn i vilket fall inte vara särskilt aktuell längre. Laserbaserad ljuskälla har också andra fördelar, som att LS10000 startar på direkten och tänder till fullt färgstabilt ljus på cirka 20 sekunder.
Den andra nyheten hos LS10000 är de LCD-paneler som används. Epson kallar dem för "LCD Reflective" och skiljer sig från tidigare LCD-teknik genom att ljuset inte passerar transmissivt rakt igenom panelen utan reflekteras mot ett skikt av kvarts. Detta känner vi igen från JVC:s och Sonys projektorer och de har sina respektive namn på tekniken.

Reflektiva LCD-paneler
Dessa R-LCD-bildpaneler i kombination med energifördelningen från de laserbaserade ljuskällorna medför också att projektorn har en helt annan räckvidd i fråga om färgåtergivning. Den täcker in större färgrymder, som AdobeRGB och Digital biografstandard. Färgomfång på den nivån är ovanligt för en så pass konsumentinriktad produkt.
Nej, det finns ingen användning av detta för normalt filmtittande, utan används dessa färglägen blir bilden kraftigt överdriven. Men LS10000 har så pass stor precision i färgerna att den fungerar för seriös och yrkesmässig färgåtergivning. Detta ihop med ljuskällans pålitlighet och stabilitet gör att projektorn också hittat en nisch för produktion av film och TV.
I fråga om ljusflöde finns det gott om muskler hos LS10000, och den är kapabel att fylla dukar uppemot tre meters bredd utan att bli för ljusklen. Detta kräver strax över 1000 lumen för att bli användbart i en mörk biogrotta. Håller du dig till mindre dukar räcker det också för mer ljusa rum och högkontrastdukar. Vi kan också få ned ljusflödet en hel del och därför passar LS10000 lika väl för de ljusa rummen som de mörkaste biogrottorna, något få projektorer klarar av.

1000 Lumen eller mer
Du kan påverka ljusflödet samt nivån på fläktbuller med Power Consumption-reglaget som har tre lägen, High, Medium och Eco. Med fullt öppen iris (på 0) samt full täckning hela vägen mot vitt ("Super White") får vi följande:
• High: ca 1 000 Lumen
• Medium: ca 750 Lumen
• ECO: ca 550 Lumen
Bullret från fläktarna påverkas det med. Både Eco och Medium är hörbara medan High-läget ökar på bullret ganska ordentligt. I alla tre fallen är projektorn dock tystare än en typisk budgetprojektor och kan utan problem jämföras med Sonys och JVC:s projektorer. ECO-läget är bland det tystaste jag varit med om i projektorväg. LS10000 hörs bara så pass mycket att du vet att den finns där, men inte mer.
Livslängden och strömförbrukningen påverkas av vilken nivå du använder. ECO-läget är specificerat till 262 Watt och High-läget till 442 Watt, vilket inte är lägre än andra och lampbaserade projektorer i klassen. Det är också ECO-läget som specificeras till 30 000 timmar med High-läget specat till 17 000 timmar. Trots detta är det fortfarande extremt mycket mer än vad du får ut från en lampa. Ljuskällan är också linjär i hur den åldras, något som inte stämmer med lampor.

Full kontroll över ljusflödet
Ytterligare sätt att påverka ljusflödet är den manuella irisen som stryper ljuset. "Lens Iris" går i tolv steg från 0 i maxläge till -11 i bottenläge. Detta påverkar ljusflödet så pass mycket att det nästan halveras i bottenläget. Tyvärr påverkar irisen också vitbalansen en hel del, och när du stänger iris för att minska ljusflödet blir bilden gradvis mer grön och gröngul.
Det finns också ett Living-Room-läge likt på Epsons lampbaserade projektorer. Med de normala projektorerna har Living-Room varit en bra källa till mycket ljus på bekostnad av färgkvalitet. Men den förändringen kan mycket väl vara önskvärd ifall projektorn ska verka i ett ljust rum och ihop med en högkontrastduk. Kan man inte få färgerna rätt kan man åtminstone få lite punsch i bilden.
Med LS10000 ger Livning Room-läget ingen sådan skillnad utan du klarar dig lika bra med Natural-läget, som är det vettiga läget för all bildåtergivning. Vill man få ut mer ljusflöde och kompromissa går det att nå 1200-1300 lumen, till exempel genom att klippa mot vitt i bilden.
Kontrastnivån och dynamiken i bilden är fantastisk. Svart blir riktigt biogrottsvart och vi talar om hundradelar av en candela. Jämfört med Epsons befintliga produkter är det en enorm förbättring i svärtan med över 10 000:1 i on/off-kontrastförhållande.

Förberedd för 4K
Du kan också mata LS10000 med en 4K-signal, inklusive 4096×2160 pixlar och vanliga Ultra HD-signalen på 3840×2160 pixlar. Maximal frekvens är 30 Hz men projektorn klarar också 50 och 60 Hz med en lägre färgupplösning, alltså 4:2:0-chroma subsampling. Detta är inget problem i praktiken, dels för att källmaterial som filmer och liknande redan är nedsamplade i färgupplösning, och dels är det fortfarande 1920×1080 pixlar i panelerna. Någon äkta 4K-upplösning är det inte.
För att återge en 4K-signal använder LS10000 en alternerande diagonal halvpixelskiftning, inte helt olikt JVC:s e-shiftfunktion. Upplösningen förändras egentligen inte och det märks väldigt väl när vi matar projektorn med 4K-testbilder. Testmönster som ska återges med distinkta pixlar är med 4K-signal endast en matta av samma gråton.
Syftet med de här funktionerna är kanske inte så mycket att återge 4K i sin fulla prakt. För den effekten måste det till en äkta 4K pixelmatris, riktigt bra (och därmed dyr optik) samt en duk som klarar upplösning utan att göra bilden mer diffus. Istället brukar det handla om att få till en del skärpeförstärkningar och liknande bildprocessande för att ge ett tydligare intryck av skärpa. Där lyckas Epson bra med just skärpeintryck men lyckas mindre bra med helheten.

Uppskalning på gott och ont
Funktionen är på från början, den kallas för "Super Resolution/4K" och det finns fem nivåer på hur mycket det ska processas. Du kan välja sammanlagt elva nivåer där "Off" är en av nivåerna. Nivå 1 till 5 är utan 4K-uppskalning och med 4K-uppskalning har du ytterligare fem nivåer. Kliver du ovanför nivå 1 (med eller utan 4K) kommer du få tydliga uppskärpningsartefakter, överdrivna konturskuggor och liknande. Nivå 2 är gränsfall medan nivåerna 3 till 5 ser onaturliga ut. Dessa lägen förstärker också brus och filmkorn väldigt tydligt och störande.
Vad som är tydligt här är att när vi kör med 4K-uppskalning är att bilden inte blir skarpare i sig. Den distinkta pixelstrukturen försvinner från duken och grafik och testbilder blir istället mjukare. Filmbilden framstår däremot som mer detaljerad. Fast effekten är tja, sisådär. Det blir snarare ett plattare intryck, även om bilden verkar mer detaljerad.
Efter att ha kört med funktionerna omväxlande av och på i ett par veckor blev det "Off"-läget vi stannade på. LS10000 är skarp som den är och med Blu-ray och 1080p-material återgivet utan bildtuggande är det en lugn och filmlik bild som renderas på duken. Helt klart den bild vi föredrog när bildkvaliteten på filmen var hög.
Uppskalningen gav heller ingen nytta åt material av äldre sort, till exempel DVD-film. Den enda gången vi tvekade runt valet av uppskalning eller inte var med Netflix där vi inte har optimal kvalitet på bilden likt med Blu-ray. Fast att växla mellan 4K-uppskalning och originalupplösning är knappast praktiskt. Orsaken stavas latens.

Hög latens med uppskalning
Det allra tydligaste problemet med 4K-uppskalning att det uppstår en skyhög latens, alltså fördröjning av bilden. Ljudet kommer långt före bilden och det syns direkt på läppsynket i filmer. Detta påverkar spel i ännu högre grad och trögheten i kontrollen gör det svårt att spela när det finns en distinkt väntan från att du trycker på en knapp till det får effekt i spelet.
För att mäta latensen använder vi en apparat, Leo Bodnar input lag tester som i grunden är en HDMI-bildkälla med en inbyggd ljussensor som märker av hur lång tid från att signalen sändes till att sensorn upptäcker ljuset. Där får vi med 4K-uppskalningen på inga stabila mätvärden vilket troligtvis beror på hur panelerna används i det läget. Mätningarna ger värden på 200 till 250 millisekunder vilket är ungefär hur det upplevs. Det är omöjligt att spela spel.
Stänger vi av 4K-uppskalning halveras detta till 100 ms vilket fortfarande är högt för den som spelar reaktionssnabba spel. Tänk att allt du gör sker 1/10-dels sekund senare än normalt. Sista steget är att ändra inställningen "Image processing" till "Fast" vilket tar ned latensen till 60 ms. Men sextio millisekunder är fortfarande för högt för den spelar mycket spel.
Ytterligare en anledning att köra med 4K-uppskalning avstängd hela tiden alltså. För varje gång vi slog av eller satte på 4K-lägena fick vi lov att ändra ljudets fördröjning i förstärkaren också. Annars blev läppsynket fel. Dessutom ger 4K-uppskalningen ett något högre fläktbuller då fler värmealstrande kretsar är igång.

Helheten gör apparaten
I denna robusta apparat finns också moderna och uppskattade finesser som motoriserad optik med linsminne. Du kan alltså lagra positioner för zoom, fokus och lens shift för att snabbt få projektorn att ställa om sig. Till exempel för att köra med 2,35:1-duk eller varför inte flera dukar för olika ändamål?
Optiken har egenskaper som påminner om Epsons befintliga produkter. Lens shift är ±90 procent i höjdled och ±40 procent i sidled, där det givetvis inte går att skifta maximalt år sidan och på höjden samtidigt. Zoomomfånget är 2,1× och ger ett kastförhållande på ca 1,3 till 2,7 gånger bildens bredd. Med 90 tum 16:9 som är två meter brett kan du alltså välja mellan att kliva nära eller att ha projektorn längre bort för lite högre optisk skärpa men också något mindre ljusflöde. Längre bort är också att föredra för en högkontrastduk för att undvika vinjettering av bilden med mörkare hörn.
Optiken är skarp, den skarpaste vi sett från Epson, och du har också en pixeljustering som är extremt effektiv och lyckas ta bort nästan alla färgblödningar. Färgblödningar, kromatisk aberration, av lila och grönt har annars varit en av Epsons svagare sidor. Här får vi bort problemen till den grad att det inte syns på tittavstånd.

Svårslagen kvalitet
Så den stora frågan. Hur bra är Epson EH-LS10000? Bilden är utsökt med djup och närvaro. Färgmässigt kan du med rätt inställningar räkna med perfektion. Den optiska kvaliteten är bra och dynamiken är enorm, såväl förmågan att kliva djupt ned i svärtan som att samtidigt behålla nyanser hela vägen från svart till vitt. Det finns liksom inte så mycket mer att skriva utan allting sitter där det ska i bilden!
Jämför vi med konkurrenter i prisklassen som JVC:s DLA-X700-modell och Sonys VPL-VW300 har Epson fördelarna med precisionen i färgåtergivningen. Där är JVC:n inte lika självklart exakt i färgerna och saknar även ljusstyrkan. JVC har å sin sida lite mer mognad kring 4K-uppskalningen där det är lättare att hitta en lämplig nivå. Här kan faktiskt modellen X500 vara mer intressant med utmärkt kvalitet för ett lägre pris.
Sony VPL-VW300 har en fördel med att det är äkta 4K-upplösning och Sonys uppskalning är även den mer mogen. Samtidigt dras den projektorn med sämre optik. Den kan heller inte pricka in ljusstyrkan på samma sätt utan är alltid mesta möjliga ljusstark. Du måste upp till den dyrare VW500-modellen för att åtgärda detta.

Sammanfattning
Slutsatsen blir därför kort och koncis: Detta är toppklass! Enda klagomålen vi har på LS10000 är den något höga latensen, men det drabbar egentligen bara dig som spelar spel. 4K-uppskalningen är heller inte klockren. Men som en 1920×1080-projektor för bästa möjliga kvalitet på bilden är Epson EH-LS10000 enastående. Vi har precis allt vi behöver i fråga om färger, ljus, bild och flexibilitet. Och allt detta kommer att lysa på i 30 000 timmar. Suveränt!

Epson EH-LS10000
Bildteknik: R-LCD, 1920x1080 pixlar
Ljusflöde: 1 500 ANSI Lumen
Förväntat lamptid: 30 000 timmar (eco)
Kastförhållande: ca 1,3– 2,7 ggr dukens bredd
Lens shift: ±90% av höjden, ±40% av bredden
Anslutningar: 2 HDMI (1 HDCP 2.2), VGA, komponent, RS232, trigger ut
Mått (BHD): 550 × 553 × 225 mm, 18 kg
Info: Epson, www.epson.se
Cirkapris: 70 000 kr

+ Ljusstyrkan, färgerna, livslängden
- Hög latens
= Toppkvalitet i alla situationer


Artikelflöde

SPELRECENSION

DETROIT: BECOME HUMAN

Quantic Dream har med sina tidigare spel på många sätt nästan helt suddat ut gränsen mellan tv-spel och film.


Krönikan

Meningen med livet är enkel

Spies (ät), rejs (res) og vær glad.

Ordleken blir förstås inte lika fyndig på svenska som på danska.


Massivt ljusflöde med laser

Panasonics serie av Sholid Shine-projektorer utökas med PT-RZ870 som specar 8 500 lumen och 1920x1200-upplösning.


YAMAHA RX-A3080

Tungviktare på G

Yamaha flaggar för att bjässarna i Aventageserien är på väg, och det märks på finess-listan att dessa receivrar ska funka oavsett plats!


TÄVLINGEN AVGJORD!

NI VANN THE ENDLESS!

Här kommer vinnarna av The Endless på Blu-ray!


Nytt från James Louspeaker

Där vägg och tak möts

För större hemmabiosystem, och speciellt sådana som kör Auro 3D, eller där det helt enkelt inte är praktiskt att montera takhögtalare, har James Louspeaker lösningar


Årets bästa produkter!

EISA AWARDS 2018-2019

EISA, European Sound and Imaging Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik.
Varje år utser vi, som svenska EISA-representanter, tillsammans med våra europeiska kollegor vilka produkter som ska få de åtråvärda utmärkelserna.
Juryarbetet är intensivt, och speciellt när det finns många intressanta produkter i en viss kategori kan diskussionernas vågor gå höga.Sedan några år har gamla kategorierna bytts ut mot expertgrupper, så att vi i HemmaBio är med och utser vinnarna i de grupper som rör oss medan våra kollegor på Hifi & Musik nu koncentrerar sig på just hifi-produkter.

Vissa utmärkelser delas av två eller flera expertgrupper, när det gäller grejer som stäcker sig över expertgrupperna. I vårt fall gäller detta i år en kamera man kan filma med, UHD-spelarna och en sjukt slimmad högtalare som används både i hem och bil.

Här hittar du alla vinnare!

Och du, passa på att tjuvkika på vår nya hemsida som lanseras inom kort;-)


Pacific Rim: Uprising

Monstren från havet anfaller igen!

I Pacific Rim reste sig utomjordiska monster ur havsdjupen för att överta herraväldet på jorden. Invasionen slogs tillbaka av en tapper skara soldater med hjälp av jättelika stridsrobotar. I uppföljaren Pacific Rim: Uprising skakas världen av nya, ännu mer brutala attacker från rymdvarelserna.


Vincent SP-20 Anniversary Edition

RÖRHYBRID

Vi fortsätter att lyssna på externa slutsteg, en produkttyp som kan ge din hemmabio just den adrenalinkick den behöver!


Sommartävlingen avgjord

VANN DU?

Nu har vi dragit vinnarna i vår massiva sommartävling - är du en av de lyckliga?


Red Sparrow-tävling

Här är vinnarna!

Det var många som villl se Jennifer Lawrence som rysk agent!

Här har ni rätt svar på frågorna:


Savant

Ny hemautomatisering

Amerikanska Savant för smarta hem finns nu i Skandinavien, och man trycker hårt på enkelheten vid programmering, det ska vara mycket drag’n’drop och lite kod. 


Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på. 


Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Meddelande

Laddar meddelande...