Film Intervju

UFO Sweden. Sanningen finns där ute – och kanske i Norrköping!

Efter de internationella framgångarna med hyllade Den blomstertid nu kommer är filmkollektivet Crazy Pictures tillbaka med en actionspäckad äventyrsfilm. Nu på VoD.

Annons:

Det är 90-tal, någonstans i den östgötska myllan.

Den fosterhemsplacerade, rebelliska tonårstjejen Denise (Inez Dahl Torhaug) känner sig ensam och utanför. Hon åker runt på sin trimmande moppe och saknar sin pappa som åtta år tidigare försvann under oförklarliga omständigheter.

En kväll förändras allt – en bil som är identisk med hennes pappas bil dyker plötsligt upp igen under dramatiska former. Denise är övertygad om att det verkligen är hennes pappas bil, men ingen tror på henne. Det blir inte bättre av att Denise misstänker att hennes försvunna pappa inte är död, utan har blivit kidnappad av utomjordingar.

I sin kamp för att hitta sanningen tar hon hjälp av en den lokala källarföreningen UFO Sweden. Tillsammans beger de sig ut på ett riskfyllt äventyr som leder dem in i en värld full av konspirationer och märkliga möten.

Det är handlingen i UFO Sweden - det Norrköpingbaserade filmkollektivet Crazy Pictures nya storslagna satsning. En film som blinkar till både Arkiv X, Interstellar och Stranger Things och får premiär på juldagen 2022.

 


Jesper Barkselius spelar ordförande i filmens ufo-förening. En av hans kollegor spelas av Eva Melander (Gräns). Oscar Töringe (Tunna blå linjen) har också en ledande roll, liksom Sara Shierpey och Joakim Sällquist (Svart krabba). Inez Dahl Torhaug, som spelar den stora kvinnliga huvudrollen, har vi tidigare kunnat se ibland annat Jag tror jag är lite kär i dig (2018) och Det som göms i snö (2018).

– Handlingen utspelar sig under två olika årstider. Vår stora inspelning skedde i september ifjol. Sen filmade vi ett stort sjok i början av det här året. Under försommaren har vi spelat in det som återstod att filma, plus en del kompletterande scener. Totalt har vi haft 65 inspelningsdagar. Samtidigt har vi klippt filmen under hela 2022, parallellt med att vi har spelat in. I början av juli låste vi klippningen och påbörjade sen jobbet med ljud- och specialeffekter.

Det berättar Olle Tholén i filmkollektivet Crazy Pictures på telefon från Norrköping som fortsätter att göra storslagen svensk genrefilm som inte ber om ursäkt för sig själv.

 

 

Var det lättare att få finansiering till den nya filmen med tanke på hur framgångsrik er förra blev?

– Ja, det får jag säga. Det är väl också ganska rimligt. Vi har ju bevisat att vi kan göra film som lockar folk att gå på bio i en tid när man inte längre går lika mycket på bio som förut. Men det var oerhört svårt att få pengar till att göra en första film för oss som aldrig tidigare hade gjort långfilm. Förra filmen var lite av en skola för oss. Nu känns det som om vi mer har hittat vårt grej. Vi har blivit äldre och utvecklats på många sätt, inte minst som historieberättare och filmskapare. Men även om förutsättningarna var annorlunda den här gången var det ändå en lång och besvärlig process att få till en ny film.

Men läget är också annorlunda på ett annat sätt.

– Förra gången kom vi från ingenstans och hade inga förväntningar på oss. Nu har folk nåt att jämföra med. Nu måste vi leva upp till publikens förväntningar och kanske även överträffa dom. Det är stor skillnad. Men det känns också väldigt spännande.

Hur stor är produktionen i fråga om budget, effekter och personer jämfört med Den blomstertid nu kommer?

–Jag skulle nog säga att den är dubbelt så stor. Vi har varit ett mycket större team och spelat in på halva tiden jämfört med förra gången. Det gör också processen dyrare. Nu började vi även klippa redan i julas medan vi fortfarande höll på att filma. Samtidigt har det också ställt högre krav på oss att vara kreativa för att lyckas göra en sån här film för dom pengar vi har haft. Särskilt eftersom vi har siktat mycket högre än vi egentligen haft förutsättningar för.
Nu kommer vi gå upp på bio tätt in på nya Avatar. Det är förstås en stor utmaning, publiken jämför ju rakt av med dom allra bästa. Folk har inget överseende med att det handlar om en svensk film med så enormt mycket mindre resurser. Vi måste leverera en stor svensk film. Men vi tror på UFO Sweden och det gör vår distributör också som valt att lägga premiären på just juldagen. Det känns stort.

Under filmfestivalen i Cannes såldes UFO Sweden till flera länder runt om i världen.

– Folk fick läsa manus, annars var det enda vi hade att visa en två minuter lång promo. Men det märks tydligt att det finns ett stort sug efter spektakulär film.

 

 

Er förra film gick ju väldigt bra även internationellt. Ni funderade inte på att göra filmen på engelska?

– Det är klart att vi har tänkt i dom banorna. Redan efter förra filmen fick vi möjlighet att jobba i USA om vi hade velat. Men samtidigt måste man också identifiera det som man gör bra. Vi känner att vi vill fortsätta bygga där vi står och fortsätta skapa film i just Norrköping.

Språket är förstås också en aspekt att ta hänsyn till.

– Det är inte helt omöjligt att vi ändå gör nåt på engelska. Men än så länge känns det ganska avlägset. Sen beror det också mycket på vilken typ av historia vi vill berätta. Med UFO Sweden ville vi berätta om en svensk Ufo-förening i Norrköping. Det känns mer exklusivt som kontrast till alla amerikanska filmer och mer relaterbart för en svensk publik. Den känslan skulle vi tappa om vi gjorde filmen på engelska. Sen tror jag att svenskar ofta har lite svårt för svenska filmer. Svenska upplevs nog som ett mindre bra filmspråk än engelska. Men det är en svår avvägning.

Efter två testvisningar var responsen från publiken annars ganska tydlig.

– Det var kul att så många i enkäten angav att dom inte tittar på svensk film, men att dom tycker att UFO Sweden är nåt helt annat.

Hur fick ni idén till en film om ufo?

– Utgångspunkten var att göra en film som inte är lika avgrundsmörk, tung och ödesmättad som vår förra. En berättelse som känns lite mer fascinerande och fantastisk. Vi letade faktiskt efter olika slags historier ett tag. Nåt som kombinerar det vardagsnära med det spektakulära.
Sen såg vi dokumentären Spökraketerna (2015). Den handlar om UFO-Sveriges arbete och hur dom försöker lösa mysteriet med dom raketliknande farkoster som 1946 syntes över Sverige och som aldrig har kunnat förklaras.
Vi tyckte att det är fantastiskt att det finns människor som har som hobby att seriöst forska kring dessa fenomen och håller möten i små källarlokaler – och att det är engagerade, kritiska människor som själva inte tror på att ufon är utomjordiska besökare. Dom hittar naturliga förklaringar till det allra mesta som rapporteras in som ufo:n. Vi tyckte att dom kontrasterna är väldigt häftiga, speciellt om dom här människorna faktiskt skulle ställas inför nåt som dom aldrig har sett förut och inte kan förklara.

 

Är handlingen baserad på något verkligt Ufo-fall?

– Nej, men vi har inspirerats av flera olika fall och sen fyllt i och förstärkt händelserna.

 

Perfekt tajming igen

Efter att det amerikanska försvarsdepartementet Pentagon nyligen officiellt bekräftat att de tre omtalade filmklipp som visar oidentifierade flygande föremål är äkta. Det har också aktualiserat Ufo-debatten på nytt och ökat intresset kring fenomenet.

– Det pratas väldigt mycket om Ufo nu. Fenomenet har fått ett uppsving även i populärkulturen. Folk är nyfikna och intresserade. Det är lite lustigt att vi kommer med en film om Ufo mitt uppe i allt detta.

Även releasen med förra filmen Den blomstertid nu kommer, som handlar om ett okänt krigshot, var vältajmad.

– Filmen hade premiär den 18 juni 2018. Bara några veckor tidigare hade staten skickat ut en broschyr till hela svenska folket som heter Om krisen eller kriget kommer. Så vi har haft tur att släppa filmer med aktuella teman i rätt tid.

Inspiration från Sveriges verkliga Arkiv X

Projektet med UFO Sweden startade redan hösten 2018.

– Vi började forska lite kring det här med verklighetens UFO-Sverige och skissa på en story. Sen tog vi in manusförfattaren Jimmy Nivrén Olsson (teveserien Jägarna) som började skriva manus tillsammans med oss.

Processen från att börja diskutera vad en ny film skulle handla om till att ha ett färdigt manus som är bra nog för att få finansiering till tog drygt två år. Innan dess hade man också hunnit spela in en teaser att visa upp för presumtiva finansiärer. Den gjorde Crazy Pictures-kollektivet helt själva.

Riksorganisationen UFO-Sverige har varit involverad i filmen redan från start, då främst experten Clas Svahn som fått läsa manus och utbilda både skådespelarna och filmteamet i ufo-undersökningar.

–Vi har inspirerats väldigt mycket av UFO-Sveriges medlemmar och deras sätt att arbeta. En stor karaktär i filmen är dessutom inspirerad av Clas Svahn som också dyker upp som statist, fortsätter Olle.

 

 

Crazy Pictures-kollektivet fick följa verklighetens ufo-undersökare under förarbetet med filmen.

– Om man frågar vad det sjukaste är dom har sett och hört, så skruvar dom på sig lite. Dom säger att det finns en del märkliga historier, men att man inte har några bevis. Därför tyckte vi det skulle vara kul att placera dom här människorna mitt uppe i händelsernas centrum i en film.

 

Den blomstertid nu kommer var rejält effektspäckad. Då jobbade ni främst med praktiska effekter och miniatyrer. Hur ser det ut med UFO Sweden?

– Man kan faktiskt se den och känna att det är en effekttung film innan vi ens har lagt till en enda digital effekt. Vi har verkligen försökt göra så många av effekterna som möjligt på plats. Det är viktigt för att skapa närvarokänsla. Det ska kännas äkta och jordigt. Även om det är svårt försöker vi alltid göra det på riktigt, även stora scenerier. Men ibland är det omöjligt. Då får vi lösa det i efterbearbetningen med CGI. Men mer än hälften av alla effekter i UFO Sweden är på riktigt och gjorda på plats.

Crazy Pictures gör själva alla kulissbyggen och specialeffekter.

– Det är inget vi lägger ut på andra bolag. Vi tar in kompetens utifrån, men leder hela processen själva.

Kan du avslöja något om de mer spektakulära effekterna utan att spoila för mycket av händelserna i filmen?

– Det finns egentligen hur mycket som helst. Vi har ju en tendens att krascha en hel del fordon och det gör vi även i den här filmen, haha. Men vi har också bland annat byggt upp ett stort sceneri i vår studio för scener som utspelar sig i fjällen.

Biljakter i centrala Norrköping

Verklighetens UFO-Sveriges har sina lokaler i Norrköping. Deras lokaler och arkiv är också uppbyggda i Crazy Picures studio.

– Dels av rent inspelningspraktiska skäl, dels för att kunna överträffa verkligheten och göra det lite mer spektakulärt än det är på riktigt.

En del av filmen utspelar sig på ett skrotupplag.

– Då behövde hitta ett ställe där vi dels kunde filma i flera dagar, dels ett skrotuppslag som såg snyggt ut. Vi insåg att riktiga skrotupplag inte är särskilt snygga, haha. Istället hittade vi en fin plats vid havet där vi byggde upp en skrot från scratch. Det blir ofta att vi gör så med många scenerier. Ibland bygger vi upp scenerierna i studion baserade på verkliga miljöer om vi inte kan använda dom fullt ut på plats.

Man har även filmat inne i centrala Norrköping.

– Då spärrade vi av flera kvarter för att spela in en stor biljakt.

Jag gissar att vi får se ett eller flera ufon. Hur har ni gått tillväga för att skapa de scenerna?

– Jag vill nog inte avslöja om man får se några farkoster eller inte. Men mycket av allt det spektakulära i filmen är ju, som sagt, gjort på riktigt. En sak som vi tidigt fick lära oss av Clas Svahn är att ett ufo är ett oidentifierat flygande objekt. Om man vet vad det är man ser, så är det inget ufo.
Generellt tror de flesta att ett ufo är en definition av en utomjordisk besökare. Men filmens ufo-utredare är tydliga med att definiera ett ufo som nåt man har sett, men inte kan identifiera. Det tycker vi är en väldigt spännande definition och en av nycklarna i filmens story.

Vad skulle hända om du skulle se ett ufo på riktigt nu ni har gjort den här filmen? Skulle du våga berätta det?

– Jag är realist och är medveten om att det finns mycket som vi inte förstår. För mig känns det långsökt att hävda att jag förstår hur det ser ut i universum och att man kan förklara allt som är konstigt. Vi har inte koll på allting.

 

 


 

Clas Svahn

Världens största ufoarkiv finns i Norrköping 

Det som 1973 började med ett arkiv i en trång etta i Södertälje har i dag växt till Archives for the Unexplained (AFU) – ett slags verklighetens Arkiv X som sedan snart 50 år senare finns utspritt över 16 källarlokaler i Ljuraområdet i Norrköping och har blivit världsberömt.

Arkivet – som fram till 2013 hette Arkivet för Ufo-forskning – är världens största för oförklarliga eller svårförklarade fenomen inom en rad ämnen: parapsykologi, etnologi, forntida astronauter, astronomiska fenomen, kryptozoologi (som handlar om sjöodjur, varelser som Yeti och Bigfoot med mera) och mycket annat, men främst när det gäller UFO (Unidentified Flying Objects som fenomenet kallas på engelska.)  

I Norrköping finns i dag 3,5 hyllkilometer med ufoobservationer, böcker, filmklipp, foton och rapporter från forskare och fältundersökare från hela världen. Det omfattar även riksorganisationen UFO-Sveriges kompletta arkiv och bibliotek med drygt 55 000 titlar, varav 36 000 är unika.  

Bara i huvudarkivet finns runt 50 000 rapporter kopplade till ufoobservationer varav 20 000 gjorda i Sverige. Närmare 500 av dem är fall som man hittills inte har lyckats hitta någon naturlig förklaring till. Mellan 250 och 300 observationer rapporteras till UFO-Sverige varje år. 

Man samarbetar med både privatpersoner och flera myndigheter, bland annat med det svenska försvaret. 

Arkivets verksamhet är ideell och drivs tack vare ett femtiotal privata sponsorer. Men man drar även in en del pengar på att sälja antikvariska böcker på nätet.

 

Läs mer på www.ufo.se och www.afu.se

Tack till Clas Svahn - journalist, författare och legendarisk ufo-forskare.

 


 

Av: Thomas Nilsson, Foto: Crazy Pictures & Wepix

Artikeln är ursprungligen publicerad i HemmaBio 9/2022

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår