Kontakten Hemmabio #5 2020

BLIR BILDEN BÄTTRE MED KALIBRERING?

"Jag har en liten fråga angående kalibrering av projektorer som jag hoppas att jag kan få svar på. Peter"

Annons:

Jag har en Epson EH-TW9300, samt en Euroscreen Diplomat Tab-tension React (troligen version 1.0), samt Blu-rayspelaren Panasonic DMP-UB400. Lampan i projektorn har gått 1300 timmar.

Jag har nu läst ett äldre nummer av tidningen Ljud & Bild i vilken de testar Sonys projektor VPL-VW260ES. Efter att de gjorde en kalibrering av projektorn beskriver de bilden som rent av SAGOLIK. Under årens lopp har jag läst flera artiklar i Hemmabiotidningen om hur bra bilden kan bli vid en kalibrering.

 

(1) Min projektor är inte kalibrerad sedan tidigare. Är det lönt att kalibrera en 3 år gammal projektor? Är det lönt att kalibrera den med tanke på det antal timmar som lampan gått eller måste jag köpa en ny lampa inför en kalibrering?

 

(2) Jag vet att ni på Hemmabiotidningen överlag är väldigt positiva till 4K UHD-filmer. Jag har själv köpt ett tiotal sådana titlar, bland annat filmerna Waterworld, Lucy, Blade Runner och Oblivion för att jämföra bilden med motsvarande Blu-ray utgåvor. Jag ser inte någon avgörande skillnad mellan de olika formaten. Jag ser inte heller någon skillnad som är så stor att det finns anledning att fortsätta köpa 4K UHD-filmer med tanke på priset.

 

(3) Med tanke på ovanstående, tror ni att jag kommer att märka någon större skillnad efter en kalibrering.

 

(4) Hur mycket kostar en kalibrering på ett ungefär? Hur lång tid tar det? Och har ni tips på någon firma som kan göra en kalibrering i Norrköping?

Peter

 

Här ett expempel från en mätning av Sonys VPL-VW870ES 

 

SVAR

Hej Peter!

Enkelt svar är att det någonstans alltid lönar sig att kalibrera. Kalibrering handlar om att få bilden så rätt den kan bli. Att det som visas i bild är så nära produktionen som möjligt. Eller enkelt uttryckt: din bild ska vara samma bild som filmskaparna skapade. Sedan har man kanske inte förutsättningarna exakt och då handlar kalibrering också om att ta förutsättningarna så nära det går.

 

Även om projektorn redan skulle vara så rätt och fungera så bra som förutsättningarna ger den, så kommer en kalibrering i alla fall bekräfta att allting är så rätt det kan bli. Man behöver inte fundera om filmens färger beror på själva filmen eller en märkligt eller felaktigt inställd projektor. 

 

I samtliga fall när jag kalibrerat en projektor har det också varit mer än enbart färgerna som jag går igenom. Det har varit allt från att duken är vänd bakfram(!) och att man faktiskt inte ställt in fokus riktigt rätt, till knep att få ut mer ljus ur projektorn genom dess inställningar. Men också ett snabbt besök där vi konstaterar att lampan är för ljussvag. Det inte är någon idé för mig att göra något innan ny lampa köpts.

 

(1) Du bör köpa en ny projektorlampa i vilket fall. Den specade livslängden på en projektor har sällan med verkligheten att göra. Där vet jag sedan tidigare att de flesta projektorer vid så mycket som 1300 timmar har tappat mer än hälften av ljusstyrkan. Det sker gradvis och man kanske inte tänker på det. Därför bör man generellt byta projektorlampa inom cirka 1000 timmar för att behålla den ljusstyrka och färgkvalitet som projektorn är kapabel till.

 

Detta är extra viktigt med dukar som just React där man behöver en hög ljusstyrka. Tyvärr har jag själv träffat på en antal installationer med React-duk där det aldrig går att kalibrera helt rätt just för att det inte finns tillräckligt med ljusstyrka kvar för den typen av rum man kör med React-dukar i.

Därför måste man kompromissa med precisionen i kalibreringen. Men det går fortfarande att få en mer tillförlitlig bild och att få ut så mycket som det går.

 

(2) UHD BD-filmer har en skillnad i kvalitet mot vanlig Blu-ray. Men förutsättningarna för att den skillnaden ska träda fram finns inte alltid hos en projektor. Epson TW9300 har Full HD-upplösning och modulerar fram en 4K-liknande nivå. Men det är inte 4K hela vägen som med Sonys påtagligt dyrare projektorer.

En duk som React är dessutom ganska grynig, fylld med små glasprismor som skickar tillbaka ljuset. Dessa kan i sin tur mjuka upp bilden än mer. 

 

Den stora styrkan med UHD BD är även det dynamiska omfånget med nyanser och HDR. Det får man aldrig fram med en projektor på samma sätt som med en TV. Och även där har Sonys projektorer ett helt annat större dynamiskt omfång jämfört med TW9300. Majoriteten projektorer har det svårt med HDR. Bilden blir för mörk och ofta lönar det sig att använda exempelvis Panasonics HDR Optimizer-funktion för att hjälpa till.

 

(3) Jag tror inte du kommer märka någon större skillnad mellan UHD BD och Blu-ray oavsett. För det finns inte riktigt förutsättningarna hos TW9300 med en React-duk för att ta fram de omedelbara fördelarna med UHD BD över Blu-ray.

 I första hand, byt lampa oavsett. Sedan skadar det inte att köpa UHD-versionen för framtiden – ifall du tycker att det är värt pengarna.

 

(4) En kalibrering kostar så mycket som den som utför det hela vill ha betalt. Du kan se vilka ISF-certifierade kalibrerare det finns på https://imagingscience.com/dealers/ och i Norrköping listas Media Markt och Lefflers Hifi&Hembio.

Kolla med dem hur det kan vara och vad som gäller. En projektor är lite mer utmaning, särskilt med en React-duk. Kalibrering är i alla fall ett heldagsprojekt i många fall och kostar därefter. Priserna varierar från 3000–5000 kronor eller mer.

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår