Pressrelease: Svensk TV-marknad

Rekordomsättning 2014 - skifte från linjär-TV till online

2014 innebar ett nytt omsättningsrekord för den sammantagna svenska TV-marknaden. Detta innebär dock inte att allt är frid och fröjd. Efter ett par år med tydlig tittarförflyttning från traditionell TV till online, syns för första gången också ett skifte i intäkter – och det är inte de svenska TV-aktörerna som leder utvecklingen.

Totalt omsatte marknaden drygt 21 miljarder kronor under förra året, en ökning på fem procent jämfört med 2013. Men det är inte längre de svenska TV-aktörerna som ligger bakom tillväxten. Detta visar Mediavisions nyutkomna årliga branschrapport över den svenska TV-marknaden.

Under 2014 minskade svenskarna sitt traditionella TV-tittande dramatiskt: minus fyra procent jämfört med 2013 vilket innebär att den genomsnittliga tittartiden nu uppgår till 153 minuter per dag. Detta är den lägsta uppmätta nivån sedan 2005, d v s sedan innan Sverige övergick till digital-TV och då utbudet var betydligt mer begränsat än idag. Den kraftiga minskningen skedde dessutom under ett år med flera stora sportevenemang såsom vinter-OS och fotbolls-VM. Normalt sett brukar TV-tittandet öka sådana år. Detta ledde också till minskade annonsintäkter – drygt 200 miljoner kr mindre jämfört med 2013.

De svenska TV-kanalerna tappade med andra ord intäkter på reklammarknaden, samtidigt som betal-TV-marknaden visade en mycket svag tillväxt. Betal-TV-aktörerna beräknas ha tappat något i antal abonnenter, för andra året i rad. En direkt konsekvens av pressade intäkter för flera av branschens huvudaktörer tros bli fortsatt hårda förhandlingar mellan TV-kanaler och betal-TV-operatörer, såsom vi nyligen sett i den nu avslutade konflikten mellan Telia och SBS Discovery.

Sammantaget beräknas intäkterna på den traditionella kommersiella TV-marknaden ha minskat under 2014, medan omsättningen för internetdistribuerad TV fortsatte öka i snabb takt. Konkurrenssituationen online är dock betydligt tuffare än på den traditionella TV-marknaden. Här tar globala aktörer som Netflix och Youtube inte bara stora andelar av tittandet, utan även av intäkterna. Flera svenska aktörer har dock aviserat att de under 2015 kommer att utöka sina satsningar online, vilket väntas påskynda omvandlingen av TV-branschen och skärpa konkurrensen om tittarna ytterligare.

- Det har endast varit en tidsfråga innan skiftet i konsumtionen av rörlig bild också skulle börja återspeglas i pengarna. Vi har sett denna utveckling för andra medier och TV kommer inte bli ett undantag – det är på onlinesidan tillväxten sker framöver och det är där nästa slag står. Det positiva är att marknaden som helhet växer och att konsumentintresset är fortsatt högt. Kort sagt är det spännande tider på TV-marknaden nu, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision.


Artikelflöde

Årets bästa produkter!

EISA AWARDS 2018-2019

EISA, European Sound and Imaging Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar inom hemelektronik.
Varje år utser vi, som svenska EISA-representanter, tillsammans med våra europeiska kollegor vilka produkter som ska få de åtråvärda utmärkelserna.
Juryarbetet är intensivt, och speciellt när det finns många intressanta produkter i en viss kategori kan diskussionernas vågor gå höga.Sedan några år har gamla kategorierna bytts ut mot expertgrupper, så att vi i HemmaBio är med och utser vinnarna i de grupper som rör oss medan våra kollegor på Hifi & Musik nu koncentrerar sig på just hifi-produkter.

Vissa utmärkelser delas av två eller flera expertgrupper, när det gäller grejer som stäcker sig över expertgrupperna. I vårt fall gäller detta i år en kamera man kan filma med, UHD-spelarna och en sjukt slimmad högtalare som används både i hem och bil.

Här hittar du alla vinnare!

Och du, passa på att tjuvkika på vår nya hemsida som lanseras inom kort;-)


Pacific Rim: Uprising

Monstren från havet anfaller igen!

I Pacific Rim reste sig utomjordiska monster ur havsdjupen för att överta herraväldet på jorden. Invasionen slogs tillbaka av en tapper skara soldater med hjälp av jättelika stridsrobotar. I uppföljaren Pacific Rim: Uprising skakas världen av nya, ännu mer brutala attacker från rymdvarelserna.


Vincent SP-20 Anniversary Edition

RÖRHYBRID

Vi fortsätter att lyssna på externa slutsteg, en produkttyp som kan ge din hemmabio just den adrenalinkick den behöver!


Sommartävlingen avgjord

VANN DU?

Nu har vi dragit vinnarna i vår massiva sommartävling - är du en av de lyckliga?


Red Sparrow-tävling

Här är vinnarna!

Det var många som villl se Jennifer Lawrence som rysk agent!

Här har ni rätt svar på frågorna:


Savant

Ny hemautomatisering

Amerikanska Savant för smarta hem finns nu i Skandinavien, och man trycker hårt på enkelheten vid programmering, det ska vara mycket drag’n’drop och lite kod. 


Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på. 


Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Miniprojektor från Sony

FICKBIO

Det är inte helt ovanligt med pyttesmå projektorer, men när Sony släpper en som ska kunna projicera en 120-tumsbild blir vi nyfikna!


Nytt från XTZ

Alpha får sällskap

XTZ:s värstingserie Divine är nu inne på sin andra inkarnation, och med Delta (och Delta C) är serien komplett. 


Sex smarta kanaler

NYTT FRÅN BRYSTON

Brystons nya slutsteg 24B³ i Cubed-serien har två råstarka kanaler (2x300 W) och fyra kanaler på vardera 75 W, allt i 8 ohm. 


Nytt från Q Acoustics!

Stora förbättringar

Brittiska högtalartillverkaren Q Acoustics brukar uppdatera sina modellserier efter några år, och nu är det dags för 3000-serien att få tillägget ”i” i modellbeteckningarna. Och när det kommer till den relativt billiga 3000-serein är det rejäla förbättringar!


3D lever!

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.


Större fransmän

TRIANGLE THETIS

Med Thetis 380 (bilden) och Thales 400 ökar Triangle på konarean rejält!


Meddelande

Laddar meddelande...