Favorit i repris: Växer med uppdatering

Yamahas tyngsta - Aventage CX-A5000 & MX-A5000

Vi synar för- och slutstegskombinationen i dess nya skepnad i sömmarna.

Av: Ludwig Swanberg

Datorer ingår bland hushållsapparaterna nuförtiden, och finns ofta i vår omedelbara närhet. Ofta vill vi kolla en sak lite snabbt bara, och då känns datorn ofta tillgängligare än att ställa sig på biblioteksstegen och plocka ned rätt band av Nationalencyklopedin. Men – oftare än ofta vill datorn ha första ordet. Innan du får säga vad du hade på hjärtat ska den uppgradera sig lite, bara. Och så står du där och stampar och tittar på uppdaterings-staplar. I vår sköna hemmabiovärld är uppgraderingar snäppet mer sällsynta, men när de väl kommer brukar de vara desto mer omfattande. I Yamaha Aventage-fallet rör det sig om hyfsat genomgripande förändringar av mjukvaran i förförstärkaren och processorn, vilket gör oss ordentligt nyfikna och vetgiriga.

Hårdhandskarna
På själva apparatfronten är intet nytt. Både försteget och slutsteget ser precis likadana ut som de tidigare versionerna, så gillar du nya emblem och bling-bling står den sig slätt. Nej, hårdhandskarna i det här fallet är snarare ett resultat av mjukhandskarnas nya behandlingsmetoder av befintlig utrustning. En sympatisk manöver som finns tillgänglig i vår tid. Tidigare har man varit helt hänvisad till att byta apparater, men nu får man alltså nya funktioner och ny ljudkvalitet som ett brev på posten. Eller via nätet, åtminstone. Vad är det då mer specifikt man har valt att göra?

Jo:
HDMI in- och utgångar är nu fullt kompatibla med Video 4:2:0 60 Hz-standarden. Det betyder att man nu hanterar högupplösta 4K-signaler utan problem.
De befintliga ESS DAC:arna utnyttjas fullt ut genom att den integrerade PLL-kretsen öppnats upp. PLL står för Phase Locked Loop, och handlar om att reducera jitter. Kretsen möjliggör för användaren att välja mellan Yamahas och ESS:s PLL-kretsar. Den senare kan ställas i tre olika intensitetsgrader, för bästa möjliga ljudkvalitet. Yamahas utvecklingsteam poängterar att den här upplåsningen av DAC-chipsets inneboende möjligheter innebär en ordentlig förbättring av ljudkvaliteten i sig, och att de tre olika intensitetsgraderna mest handlar om en ytterligare fintrimning till ditt befintliga system.

Väntrum eller myshörna?
Yamahas nya Y.P.A.O. volymkontroll (Yamaha Parametric Room Acoustic Optimizer) utökar användarmöjligheterna ytterligare hos CX A5000-försteget. Det handlar faktiskt om en dynamisk loudnesskontroll som baseras på akustikmätningar av högtalarna i ditt specifika lyssningsrum. Ett nytänkande vi gillar, förutsatt att det fungerar i verkligheten. Tanken är att användaren alltid ska få rätt balans i frekvensåtergivningen, oavsett om man spelar lågt eller högt, eller mitt emellan.

Laddat och klart
Uppgraderingen är som sagt tillgänglig i form av en nedladdningsbar fil. Du finner den på Yamahas hemsida: http://se.yamaha.com. Operationen tar några minuter, och spänningen som infinner sig är precis samma förväntansfulla knorr i maggropen som när man hämtar ut bilen efter inmontering av nytt trimchip. Öronen är på helspänn när man vrider om tändningsnyckeln, eller som i det här fallet – strömsätter förstärkarna igen. Nya menyval dyker upp i displayen och på On Screen-skärmen, och vittnar om att uppgraderingen fungerat. Inte ett enda gupp på vägen så långt alltså. Skönt.

Jag jitter inte längre...
De olika valmöjligheterna för hur du vill avkoda digitalsignaler från Aventage-förstegets alla ingångar finns under ljudfliken i On Screen-menyn. Det är hyfsat självinstruerande. Välj ett läge, och bedöm resultatet på egen hand! Det är dina upplevelser av din anläggning i ditt rum som räknas. Det är lätt att glömma i den allmänna upplösnings- och sifferhysteri som råder idag. Och du kommer att höra skillnad på de olika lägena.

Snap, crackle & pop
Y.P.A.O. – volymkontrollen kräver som du förstår lite förarbete. Du har först och främst placerat ut alla dina högtalare i rummet, och sett till att allt sitter fast och befinner sig på rätt plats. Du har därefter kört några kraftfulla bassvep med högtalare eller subwoofers, och konstaterat att du inte har en massa rassel och skak i rummet. Hade du det, har du avlägsnat eller skruvat fast det vid det här laget. Mattan är på plats (om du har en matta alltså) och duken är nerfälld (om du har en duk alltså). Du placerar den medföljande mikrofonen i öronhöjd på lyssningsplats, och startar rumsmätningsprocessen. Du hittar den ganska lätt i inställningsmenyn.
En serie fräs och sprak-kaskader ljuder i rummet. Processen är självgående, så du behöver aldrig trycka "nästa" eller liknande. En kvittens dyker upp på skärmen när du är klar. Men det slutar inte med detta. Som användare har du nu möjlighet att välja in det rumsfrekvens-korrigerade resultatet i återgivningen, eller helt låta bli. Det känns fint för puristen inom mig. Väljer jag "thru", struntar den helt i mätningen. Läget "neutral" däremot tar hänsyn till mätningen och rullar av de översta frekvenserna en aning. I vårt testsystem är det en alldeles lagom kryddning, som resulterar i att totalklangen låter rikare, och faktiskt lite "dyrare" om du förstår uttrycket. Stadga och jämnhet präglar återgivna röster och omgivningsljud. Transienter kommer precis lika plötsligt som tidigare, så det rör sig inte om någon inbromsning av de dynamiska förloppet. Dramatiken finns kvar. Skönt.

Ny snubbe på pulpeten
Slutsteget, kan vara värt att poängtera, förblir orört i sammanhanget. Men inte o-be-rört. Alla orkestrar är precis så bra som dirigenten förmår att styra flocken, och inte ett snäpp bättre. På samma sätt får vi en känsla av att slutsteget låter bättre än förra gången nu. Den lite avrundade kvaliteten i toppoktaverna har öppnats upp ett par snäpp, och kombinationen låter nu öppnare och klarare än tidigare. Inte vasst på något sätt – bara transparent och trevligt. Bottenoktaverna förefaller också snäppet piggare, samtidigt som basen har mer kött på benen än förra gången. Särskilt om du använder kombinationen fullt ut och kopplar balanserat. Vi fick till riktigt bra resultat med Chords Sarum-serie, som i flera andra systemkombinationer visat sig ge en rik och mättad grundklang när andra kabelalternativ låtit för hyperdetaljerade. Aventage-kombinationen i sin nya skepnad är så slagkraftig och har så goda allroundkvaliteter att vi valde att använda den som arbetshäst under vårt stora jämförelsetest av sex olika högtalarsystem under några högljudda sommarveckor. Då och då kopplade vi tillbaka till en "vanlig" hemmabioreceiver, och det är betryggande och tillfredsställande att konstatera att man får något för pengarna om man kliver upp på separata enheter. Aventage 5000-kombinationen driver på helt obesvärat när receivern börjar svettas och låta ansträngd. Svårdrivna högtalarkombinationer tas omhand med full kontroll, och ger oss möjlighet att höra konstruktionerna fullt ut. Det är värdefullt. Allra roligast var nog att tri-ampa Swans stora F2.2-system och ändå ha en kanal kvar för centern. En känsla av att åka omkring med V12-motor under huven uppstår lätt vid sådana tillfällen. Maffigt.

En vacker värld
Bakåtsträvande i all ära – och visst är det härligt med vinyl och veteranbilar – men det finns ingredienser i vår nya mjukvarustyrda app-värld som har ett lätt rosenskimmer omkring sig. Känslan när man köpt flaggskeppsförstärkare för något år sedan och slår upp tidningen för att läsa hur "mycket bättre" den nya Mark II-versionen har blivit är ju ingen favorit-känsla precis. I det skenet vill jag applådera nyordningen, där man som befintlig ägare av Yamahas Aventage-förstärkare plötsligt får ny prestanda via nätverksuttaget i väggen. Den nya mjukvaran sveper som en trollstav över din förstärkare, och öppnar upp en rad hemliga dörrar inuti. Resultatet är hörbart, och den nya versionen är faktiskt just så mycket bättre som du befarat. Om vi bott kvar i den gamla världen, där apparater är statiska tingestar som är så bra som specifikationen säger, hade du förmodligen slitit dina hårtestar vid det här laget.
Men du kan ha kvar frisyren oförändrad. Trygg i vetskapen att din Aventage-förstärkare i princip är en plattform, och att det lär plinga till i fortsättningen också, när man återigen kommit på något riktigt fiffigt på utvecklingsavdelningen. Vi applåderar detta.

YAMAHA CX-A5000
Vad: bioprocessor/försteg
Antal kanaler: 11.2
Hdmi: 8 in/2 ut
Komponent: 4 in/1 ut
Digital in: 3 koax/4optiska
Digital ut: 1 optisk
Phono: Ja
Balanserat: 11.0 XLR ut/ 1 par XLR in
Hörlursuttag: Ja
Triggers: 6x12V
Autokalibrering: Ja, YPAO-R.S.C
Nätverkskoppling: Ja
Usb: 1
Wifi: Nej
Spotify: Spotify Connect
Airplay: Ja
Appstyrning: Ja
Storlek (BxHxD): 435x192x448 mm
Vikt: 14 kg
Pris: ca 23 000 kronor

YAMAHA MX-A5000
Vad: flerkanalsslutsteg
Effekt: 11x 150 watt, 8 ohm
Antal kanaler: 11
Obalanserat (RCA): Ja
Balanserat (XLR): Ja
Storlek (BxHxD): 435x210x464 mm
Vikt: 26 kg
Pris: ca 27 000 kronor

Info: se.yamaha.com

Publicerad i HemmaBio 8/2014


Artikelflöde

Tävla om Red Sparrow på Blu-ray

Vinn sommarfilm!

Jennifer Lawrence som rysk agent, det kan väl inte bli fel? Tävla om en av tre Blu-ray med filmen genom att mejla svaren på frågorna till sommartavling@hemmabiotidningen.se senast 22 juli, och glöm inte skriva namn och adress också i mejlet. Lycka till!

Vilken av följande tre filmer saknar helt hemliga agenter?

1 Salt
X Spionernas Bro
2 Bron till Terabitia

Vem har Jennifer Lawrence INTE spelat mot?

1 Donald Sutherland
x Michael Fassbender
2 Telly Savalas

Vad kan du höra om du lyssnar på endast en subbas?

1 Syrsor
X Cymbaler
2 Lågfrekvent muller


Savant

Ny hemautomatisering

Amerikanska Savant för smarta hem finns nu i Skandinavien, och man trycker hårt på enkelheten vid programmering, det ska vara mycket drag’n’drop och lite kod. 


Fina fötter från IsoAcoustics

Mjuka puckar

Från IsoAcoustics, kända för sina högtalarstativ (Aperta för hemmabion) kommer nu Orea, puckar att ställa elektronik på. 


Storfilm i hemmabion!

Den svarta pantern som erövrade världen

Både publik och kritiker har hyllat Black Panther som Marvels bästa superhjältefilm någonsin. Serieimperiets artonde rulle har också blivit den hittills största och årets mest inkomstbringande biosuccé.


Aequo Audios nya flaggskepp

Nederländska lyxbyggen

Med en 13- och en 11-tums subbas (aktiva) samt en 8-tums ”normal” bas samt mellanregister och diskant är Aequo Audios nya flaggskepp Diluvium en av få högtalare som på riktigt inte behöver stöd av en subbas. 


Miniprojektor från Sony

FICKBIO

Det är inte helt ovanligt med pyttesmå projektorer, men när Sony släpper en som ska kunna projicera en 120-tumsbild blir vi nyfikna!


Nytt från XTZ

Alpha får sällskap

XTZ:s värstingserie Divine är nu inne på sin andra inkarnation, och med Delta (och Delta C) är serien komplett. 


Sex smarta kanaler

NYTT FRÅN BRYSTON

Brystons nya slutsteg 24B³ i Cubed-serien har två råstarka kanaler (2x300 W) och fyra kanaler på vardera 75 W, allt i 8 ohm. 


Nytt från Q Acoustics!

Stora förbättringar

Brittiska högtalartillverkaren Q Acoustics brukar uppdatera sina modellserier efter några år, och nu är det dags för 3000-serien att få tillägget ”i” i modellbeteckningarna. Och när det kommer till den relativt billiga 3000-serein är det rejäla förbättringar!


3D lever!

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.

Tacka Optoma för det, som med sin UHD51 levererar både 4k och 3d, och det till ett pris under 20 000 kronor! Den ska enligt uppgift också hantera HDR på ett bra sätt, och med 2 400 lumens ljusstyrka kan den nog funka bra i ett vardagsrum.


Större fransmän

TRIANGLE THETIS

Med Thetis 380 (bilden) och Thales 400 ökar Triangle på konarean rejält!


Nytt från Sony

Ljudstrålande värsting-OLED

Sonys nya värsting-tv AF8 har inte bara oled-panel och det fantastiska bildbehandlingschippet X1 Extreme, utan även Acoustic Surface-tekniken som gör att hela bildytan även strålar ljud.


Sommarens bästa svenska film

Den blomstertid nu kommer

Myten säger att Sverige är som mest sårbart när det är storhelg och många myndigheter håller stängt. Därför är det ingen slump att filmkollektivet Crazy Picures långfilmsdebut utspelar sig på midsommarafton. Vi har pratat med gänget bakom bioaktuella thrillern Den blomstertid nu kommer.


Wind River-tävlingen avgjord!

NI VANN!

Nu har vi dragit vinnarna i tävlingen!


KRÖNIKA THOMAS NILSSON

Tänk på döden

Det händer att jag gör det allt mer nuförtiden.
Tänker på döden, alltså.
Jag vet inte riktigt varför.


Meddelande

Laddar meddelande...